Unemployed: difficulties and challenges faced by professionals with visual impairment
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v45i1.742Keywords:
Blindness, Inclusion, Disabled people, JobAbstract
Workers with visual impairment (VI) experience underrepresentation in the labor market, with lower employability rates than the physically or hearing disabled. In this context, this research was carried out with 11 blind or low-vision professionals to identify and understand the difficulties of entering or returning to the job market. The results reveal the existing discrimination in organizations and in society regarding the professional competence of the VI, being also a challenge for these subjects the right to education and work.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
BITTENCOURT, Zelia Zilda Lourenço de Camargo; FONSECA, Ana Maria Ribeiro da. Percepções de pessoas com baixa visão sobre seu retorno ao mercado de trabalho. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 49, p. 187-195, maio/ago. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103863X20110000200006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/v21n49/06.pdf. Acesso em: 17 jan. 2018.
BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, [2015?]. Publicado no DOU de 07/07/2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm.2015. Acesso em: 22 fev. 2018.
BRASIL. Ministério do Trabalho. Relação anual de informações sociais (RAIS) 2016. Brasília, DF: Ministério do Trabalho, 2017. Disponível em: http://trabalho.gov.br/rais. Acesso em: 22 fev. 2018.
CARVALHO-FREITAS, Maria Nivalda de Carvalho. Inserção e gestão do trabalho de pessoas com deficiência: um estudo de caso. RAC, Curitiba, v. 13, p. 121-138, jun. 2009. Edição especial. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v13nspe/a09v13nspe.pdf. Acesso em: 2 jan.2018.
CARVALHO-FREITAS, Maria Nivalda de; MARQUES, Antônio Luiz. Pessoas com deficiência e trabalho: percepção de gerentes e pós-graduandos em Administração. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, DF, v. 29, n. 2, jun. 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932009000200004. Acesso em: 24 set. 2017.
COUTINHO, Kátia Soares; RODRIGUES, Graciela Fagundes; PASSERINO, Liliana Maria. O trabalho de colaboradores com deficiência nas empresas: com a voz os gestores de recursos humanos. Revista Brasileira de Educação Especial,Marília, v. 23, n. 2, p. 261-278, jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382317000200008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382017000200261&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 ago. 2017.
ENRIQUEZ, Eugène. O trabalho, essência do homem? O que é o trabalho? Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 17, p. 163-176, maio 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v17ispe1p163-176. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/80645. Acesso em: 13 ago. 2018.
FERNANDES, Woquiton Lima; COSTA, Carolina Severino Lopes da. Possibilidades da tutoria de pares para estudantes com deficiência visual no ensino técnico e superior. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 1, p. 39-56, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.phppid=S141365382015000100039&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 4 maio 2017.
FRÓES. Marco Antonio de Melo. A escolarização das pessoas com deficiência visual: contribuições e limites das atividades pedagógicas mediadas pela sala de integração e recursos visuais. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/131021/000980240.pdf?s. Acesso em: 12 ago. 2017.
FUNDAÇÃO DORINA NOWILL. O que é visão sub-normal ou baixa visão? São Paulo: Fundação Dorina Nowill, [201-]. Disponível em https://www.fundacaodorina.org.br/a-fundacao/deficiencia-visual/o-que-e-visao-subnormal-ou-baixa-visao/. Acesso em: 12 fev. 2018.
GARCIA, Vinicius Gaspar. Panorama da inclusão das pessoas com deficiência no mercado de trabalho no Brasil. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 165-187, jan./abr. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1981-77462014000100010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tes/v12n1/10.pdf. Acesso em: 24 set. 2017.
GARCIA, Vinicius Gaspar; MAIA, Alexandre Gori. Características da participação das pessoas com deficiência e/ou limitação funcional no mercado de trabalho brasileiro. Revista Brasileira de Estudos da População, Rio de Janeiro, v. 31, n. 2, p. 395-418, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-30982014000200008&script=sci_arttext. Acesso em: 23 jun. 2017.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HOFFMANN, Celina; TRAVERSO, Luciana Davi; ZANINI, Roselaine Ruviaro. Contexto de trabalho das pessoas com deficiência no serviço público federal: contribuições do inventário sobre trabalho e riscos de adoecimento. Gestão & Produção, São Carlos, v. 21, n. 4, p. 707-718, dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-530X379. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php pid=S0104530X2014000400004&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 set. 2017.
I.SOCIAL. Profissionais de recursos humanos: expectativas e percepções sobre a inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho 2016. São Paulo: I.Social Soluções em Inclusão Social, 2017. Disponível em http://isocial.com.br/download/contratacaodedeficientes_deficiencia_relatorio-2016.pdf. Acesso em: 4 maio 2017.
INEP. Censo da educação básica 2016: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2017. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf. Acesso em: 18 set. 2017.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIMA, Michele P de.; TAVARES, Nathalia Vasconcelos; BRITO, Mozar José; CAPPELLE, Monica Carvalho Alves. O sentido do trabalho para pessoas com deficiência. RAM: revista de administração Mackenzie, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 42-68, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-69712013000200003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 jul. 2017.
MACCALI, Nicole et. al. As práticas de recursos humanos para a gestão da diversidade: a inclusão de deficientes intelectuais em uma federação pública do Brasil. RAM: revista de administração Mackenzie, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 157-187, abr. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1678-69712015/administracao.v16n2p157-187. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-69712015000200157&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 set. 2017.
NERES, Celi Corrêa; CORREA, Nesdete Mesquita. O trabalho como categoria de análise na educação do deficiente visual. Caderno CEDES, Campinas, v. 28, n. 75, p. 149-170, ago. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622008000200002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-69712015000200157&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 16 dez. 2017.
PASSERINO, Liliana Maria; PEREIRA, Ana Cristina Cypriano. Educação, inclusão e trabalho: um debate necessário. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 831-846, set. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362014000300011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-62362014000300011&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 set. 2017.
RIBEIRO, Marco Antônio; CARNEIRO, Ricardo. Inclusão indesejada: as empresas brasileiras face à lei de cotas para pessoas com deficiência no mercado de trabalho. Revista OES, Salvador, v. 16, n. 50, p. 545-564, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-92302009000300008&script=sci_arttext. Acesso em: 12 ago. 2017.
SILVA, Shirley. A política educacional brasileira e as pessoas com deficiências: como difundir o discurso de uma política pública de direitos e praticar a privatização? In: SILVA, S.; VIZIM, M. (org.). Políticas públicas: educação, tecnologia e pessoas com deficiência. Campinas: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil, 2003. p. 73-100.
TRINANES, Maria Terêsa Rocha; ARRUDA, Sônia Maria Chadi de Paula. Atividades de vida autônoma na escola de tempo integral: aluno com deficiência visual - perspectivas educacionais. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 4, p. 581-590, dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-65382014000400009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382014000400009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 set. 2017.
VILARONGA, Carla Ariela Rios; CAIADO, Katia Regina Moreno. Processos de escolarização de pessoas com deficiência visual. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 19, n.1, p. 61-78, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v19n1/05.pdf. Acesso em: 13 jan. 2018.
Fontes consultadas
CRESCE o número de pessoas com deficiência no mercado de trabalho formal. [Brasília, DF]: Portal Gov.br, 27 set. 2016. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/economia-e-emprego/2016/09/cresce-numero-de-pessoas-com-deficiencia-nomercado-de-trabalho-formal. Acesso em: 14 jan. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DO SEGURO SOCIAL (Brasil). Benefício assistencial ao idoso e à pessoa com deficiência (BPC). Brasília, DF: INSS, 2017. Disponível em http://www.previdencia.gov.br/servicos-ao-cidadao/todos-os-servicos/beneficioassistencial-bpc-loas/. Acesso em: 14 jan. 2019.
LARA, Luis Fernando. A gestão de pessoas e o desafio da inclusão das pessoas com deficiência: uma visão antropológica da deficiência. Revista Capital Científico: eletrônica, Guarapuava, v. 11, n. 3, p. 121-142, 2013. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/33089/a-gestao-de-pessoas-e-odesafio-da-inclusao-das-pessoas-com-deficiencia--uma-visao-antropologica-dadeficiencia/i/pt-br. Acesso em: 22 jan. 2017.
LARA, Luis Fernando. A gestão de pessoas e o desafio da inclusão das pessoas com deficiência: uma visão antropológica da deficiência. Revista Capital Científico: eletrônica, Guarapuava, v. 11, n. 3, p. 121-142, 2013. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/33089/a-gestao-de-pessoas-e-odesafio-da-inclusao-das-pessoas-com-deficiencia--uma-visao-antropologica-dadeficiencia/i/pt-br. Acesso em: 22 jan. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.