Knowledge management practices in public schools: a case study

Authors

  • Marcio Pedro Cabral
  • Flávio Bortolozzi
  • Ely Mitie Massuda
  • Arthur Gualberto Bacelar da Cruz Urpia

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.788

Keywords:

Public education, Knowledge management, Knowledge management practices

Abstract

Descriptive research following qualitative and quantitative approaches whose objective is to recommend knowledge management practices to public school managers consolidate them within the institutions. A multiple case study was carried out in schools in Sarandi (PR.) It found that, although the analyzed schools make use of these practices, they are mostly only partially implemented. From the results, recommendations were given to the managers to consolidate the knowledge management processes in the researched institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBAGLI, Sarita. Novos espaços de regulação na era da informação e do conhecimento. In: LASTRES, Helena; ALBAGLI, Sarita (org.). Informação e globalização na era do conhecimento. Rio de Janeiro: Campus, 1999. p. 290-313.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículos sem Fronteira, [s. l.], v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.pdf. Acesso em: 9 dez. 2018.

ANDALAFT, Carmen Cristina Fernandes; SBRAMA, Rubia Patrício. O coaching no desenvolvimento de docentes: competências que inspiram a formação de novos profissionais. Unisanta Humanitas, Santos, v. 5, n. 1, p. 1-19, 2016.

BATISTA, Fábio Ferreira. O desafio da gestão do conhecimento nas áreas de administração e planejamento das instituições federais de ensino superior. Texto para Discussão, Brasília, DF, n. 1181, p. 7-72, maio 2006.

BATISTA, Fábio Ferreira. Modelo de gestão do conhecimento para a administração pública brasileira: como implementar a gestão do conhecimento para produzir resultados em benefício do cidadão. Rio de Janeiro: Ipea, 2012.

BECKER, Mirian Mirna; SOUZA, Marcos Lopes de; PARDAL, Poliana Priscila Matos; SILVA, Janecley Martins. Os desafios da liderança participativa e democrática na gestão escolar. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 8, n. 16, p. 394-407, 2016. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/538/pdf. Acesso em: 4 dez. 2017.

BUKOWITZ, Wendi R.; WILLIAMS, Ruth L. The knowledge management fieldbook. London: Financial Times Prentice Hall, 2002.

CASSIANO, Natália. Daiane; BARBOSA, Magda de França; MACUCH, Regiane da Silva. Desenvolvendo competências empreendedoras no ensino superior: potencializar e empoderar para transformar. In: PICANÇO, Fabiana Cristina de Azevedo; CARNEIRO, Reginaldo Aparecido; PERIOTTO, Tânia Regina Corredato (org.). Empreendedorismo sob a ótica da interdisciplinaridade: volume 2. Maringá: Unicesumar, 2015. p. 9-25.

CHU, Kai Wing; WANG, Minhong; YUEN, Allan H. K. Implementing knowledge management in school environment: teacher’s perception. Knowledge Management & E-Learning: an international journal, [s. l.], v. 3, n. 2, p. 139-152, 2011.

DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial. Rio de Janeiro: Campus, 1999.

INSTITUTO PARANAENSE DE DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO E SOCIAL. Caderno estatístico: município de Sarandi. Curitiba: Ipardes, 2019. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/cadernos/MontaCadPdf1.php?Municipio=86985&btOk=ok. Acesso em: 24 ago. 2019.

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

NESS, Nadia Cristina. O gestor escolar e os desafios enfrentados na função de gestão. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Três Passos, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/497/Nessler_Nadia_Cristina.pdf?sequence=1. Acesso em: 9 nov. 2018.

TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA Ikujiro. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

TERRA, José Cláudio Cyrineu. Gestão do conhecimento. 2. ed. São Paulo: Negócio Editora, 2001.

ZHAO, Jingyuan. School knowledge management framework and strategies: The new perspective on teacher professional development. Computers in Human Behavior, [s. l.], v. 26, p. 168-175, mar. 2010.

Published

2019-11-25

How to Cite

Pedro Cabral, M., Bortolozzi, F., Mitie Massuda, E., & Gualberto Bacelar da Cruz Urpia, A. (2019). Knowledge management practices in public schools: a case study. Senac Journal of Education and Work, 45(3). https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.788

Issue

Section

Ahead of Print

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.