Integrating projects and the innovative experience of the professional practice laboratory of the Undergraduate Technological Course of System Analysis and Development

Authors

  • Letícia Ester Cruz Silva
  • Johnny Edward Villavicencio Tafur

DOI:

https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.795

Keywords:

Competency development, Professional practice, Student protagonism, Integrating project

Abstract

This work presents the experience of employing the Laboratory of Professional Practices methodological strategy at the undergraduate technological course of System Analysis and Development at Senac Rio. It analyzes to what extent the Laboratory allowed students to develop and consolidate the expected competencies in the search for a solution to a concrete challenge, by articulating and integrating all course modules to meet the real demands brought by software management and the consulting company regarding the management of an offshore vessel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução n. 3, de 18 de dezembro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a organização e o funcionamento dos cursos superiores de tecnologia. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 139, n. 247, p. 162-163, 2002. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=23/12/2002&jornal=1&pagina=163&totalArquivos=304. Acesso em: 17 out. 2018.

CORDÃO, Francisco Aparecido; MORAES, Francisco de. Educação profissional no Brasil: síntese histórica e perspectivas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2017.

ELLIOT, Ligia Gomes; HILDEBRAND, Lucí; BERENGER, Mercêdes M. Questionário. In: ELLIOT, Ligia Gomes (org). Instrumento de avaliação e pesquisa: caminhos para construção e validação. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012. Cap. 1.

FREITAS, Wilma B. A.; NORI, Maria Teresa M. L2P: laboratório de práticas profissionais: a dimensão pragmática da aprendizagem. Rio de Janeiro: WalPrint, 2014.

MASI, Domenico de. O futuro do trabalho: fadiga e ócio na sociedade pósindustrial. 9. ed. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. rev. e atual. São Paulo: Hucitec, 2006.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

REHEM, Cleunice Matos. Perfil e formação do professor de educação profissional técnica. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

SENAC. Departamento Regional no Rio de Janeiro. Graduação Tecnológica em Análise e Desenvolvimento de Sistemas: sobre o curso. [2019]. Disponível em: https://www.rj.senac.br/faculdade-senac/graduacao/graduacao-tecnologica-emanalise-e-desenvolvimento-de-sistemas. Acesso em: 23 mar. 2019.

SILVA, Letícia Ester Cruz da. Acompanhamento metodológico dos instrutores e professores da educação profissional e tecnológica do Senac RJ: avaliação do processo. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Avaliação) – Faculdade Cesgranrio, Rio de Janeiro, 2018.

How to Cite

Ester Cruz Silva, L., & Edward Villavicencio Tafur, J. (2019). Integrating projects and the innovative experience of the professional practice laboratory of the Undergraduate Technological Course of System Analysis and Development. Senac Journal of Education and Work, 45(3). https://doi.org/10.26849/bts.v45i3.795