Learning as the central axis for the analysis of human behavior in organizations
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v44i1.662Keywords:
Knowledge and organizational behavior, Culture and ambience, Learning, Professional education, SkillsAbstract
The objective was to identify how the individuals that integrate the organizations behave, as well as the awakening of their interest in fomenting knowledge generation. This research sought to reflect on the contributions of learning as a competitive differential. The method used was content analysis, built from bibliographical research, structured according to the convenience defined by the author. It was found that an effective learning process contributes to the configuration of a single subject in his/her knowledge and serves as a foundation for structuring institution expertise.
Downloads
References
ANGELONI, Maria Terezinha; GROTTO, Daniela. A influência na cultura organizacional no compartilhamento do conhecimento: um estudo de caso. Faces: revista de administração, v. 8, n. 2, p. 76-93, abr./jun. 2009. Disponível em: <http://www.anpad.org.br/diversos/trabalhos/EnEO/eneo_2004/2004_ENEO177.pdf>. Acesso em: ago. 2016.
BRUNO-FARIA, Maria de Fátima Bruno. Gestão de pessoas. Brasília: Inepad, 2006.
CASTILHO, Noel Teodoro de; SILVA, Carlos Eduardo Sanches da; TURRIONI, João Batista. Aprendizagem organizacional e gestão do conhecimento. 2004. Trabalho apresentado no 11º SIMPEP, Bauru, nov. 2004. Disponível em: <http://www.simpep.feb.unesp.br/anais/anais_11/copiar.php?arquivo=235-Castilho%20N%20T%20Aprendizagem%20organizacional.pdf>. Acesso em: jul. 2016.
CHIAVENATO, Idalberto. Administração de recursos humanos. 7. ed. Barueri: Manole, 2009.
CORDÃO, Francisco Aparecido. A LDB e a nova educação profissional. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 28, n. 1, jan./abr. 2002. Disponível em: <http://www.senac.br/BTS/281/boltec281b.htm>. Acesso em: jun. 2016.
DUBRIN, Andrew J. Fundamentos do comportamento organizacional. São Paulo: Cengaje Learnning, 2003.
ESCRIVÃO, Giovana; SILVA, Sergio Luiz da. Teoria da criação do conhecimento de Nonaka: aplicações e limitações em outros contextos organizacionais. In: XXXI ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUCAO: Inovação Tecnológica e Propriedade Intelectual: Desafios da Engenharia de Produção na Consolidação do Brasil no Cenário Econômico Mundial, 31., 2011, Belo Horizonte. Anais... [S.l.]: Abepro, 2011. Disponível em: <http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2011_tn_stp_142_89>. Acesso em: ago. 2016.
FLEURY, Maria Tereza Leme; FLEURY, Afonso. Desenvolver competências e gerir conhecimentos em diferentes arranjos empresariais: o caso da indústria brasileira de plástico. In: FLEURY, Maria Tereza Leme; OLIVEIRA JUNIOR, Moacir de Miranda (Org.). Gestão estratégica do conhecimento: integrando aprendizagem, conhecimento e competências. São Paulo: Atlas, 2001.
GONZALES, Rodrigo Valio Dominguez; MARTINS, Manoel Fernando. Gestão do conhecimento: uma análise baseada em fatores contextuais da organização. Production, São Paulo, v. 25, n. 4, out./dez. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prod/2015nahead/0103-6513-prod-0103_6513_145313.pdf>. Acesso em: jul. 2016.
KIRKPATRICK, Donald L.; KIRKPATRICK, James D. Como avaliar programas de treinamento de equipes: os quatro níveis. Rio de Janeiro: Ed. Senac Rio, 2010.
LACOMBE, Francisco Jose Masset. Teoria geral da administração. São Paulo: Saraiva, 2009.
LEME, Rogerio. Aplicação prática da gestão de pessoas: mapeamento, treinamento, seleção, avaliação e mensuração de resultados de treinamento. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005.
LIMA, Valderez Marina do Rosário; PAAZ, Aneli. Reflexões sobre o ensino de ciências na educação de jovens e adultos. In: BATISTA, Jane Beatriz (Org.). Ciências e letras: educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras, 2006.
LIMONGI-FRANÇA, Ana Cristina. Psicologia do trabalho: psicossomática, valores e práticas organizacionais. São Paulo: Saraiva, 2008.
MOSCOVICI, Fela. Desenvolvimento pessoal: treinamento em grupo. 20. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2011.
NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.
OLIVEIRA, Marco A. Comportamento organizacional para gestão de pessoas: como agem as empresas e seus gestores. São Paulo: Saraiva, 2010.
REIS, Linda G. Produção de monografia: da teoria à prática: o método educar pela pesquisa (MEP). 4. ed. Brasília, DF: Ed. Senac Distrito Federal, 2012.
SENAC. DN. Sobre o conhecimento. In: SENAC. DN. Planejamento e avaliação: subsídios para a ação docente. 4. reimpr. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2009.
RIES, Bruno Edgar. Aprendizagem na fase adulta. In: BATISTA, Jane Beatriz (Org.). Ciências e letras: educação de jovens e adultos. Porto Alegre: Faculdade Porto-Alegrense de Educação, Ciências e Letras, 2006.
SABBAG, Paulo Yazigi. Espirais do conhecimento: ativando indivíduos, grupos e organizações. São Paulo: Saraiva, 2007.
SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 26. ed. Rio de Janeiro: Best Seller, 2010.
SILVA; Marco Antonio Batista; LEITE, Nildes R. Pitombo. Aprendizagem e mudança organizacional em uma Instituição de Ensino Superior em Administração. REAd: revista eletrônica de administração, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 195-224, abr. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-23112014000100008&lang=pt>. Acesso em: jun. 2016.
TAKAHASHI, Adriana Roseli Wüsnsh; FISCHER, Andre Luiz. Aprendizagem organizacional e desenvolvimento de competências organizacionais: proposta metodológica para exploração conceitual e empírica. Revista de Administração Contemporânea da Anpad, Curitiba, v. 14, n. 5, p. 818-835, set./out. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rac/v14n5/v14n5a04.pdf>. Acesso em: jun. 2016.
VALENÇA, Antonio Carlos. Introdução ao pensamento sistêmico e à ciência da ação. In: VALENÇA, Antonio Carlos (Org.). Aprendizagem organizacional: 123 aplicações práticas de arquétipos sistêmicos. São Paulo: Ed. Senac São Paulo, 2011.
VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 14. ed. São Paulo: Atlas. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.