By mail and through the internet: the history of vocational distance education in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v44i2.698Keywords:
Distance Education, Vocational Education, History of Brazilian EducationAbstract
The objective is to highlight historical aspects of Brazilian vocational education in the modality of Distance Education and to outline the recent emergence of the e-Tec Brazil Network and its institutionalization as an educational policy. The text analyzes the development of the distance modality with the experience in other countries and the development of national classroom vocational education. This research reveals that the history of vocational education is linked to the distance modality and is an educational practice that is on the rise in Brazil.
Downloads
References
ALVES. J. R. M. A Educação a distância no Brasil: síntese histórica e perspectivas. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisas Avançadas em Educação, 1994.
BATISTA, U. A. D.; LIMA, M. F. Considerações sobre a trajetória histórica da formação profissional no Brasil de 1940 a 1990. Emancipação, Ponta Grossa, v. 11, n. 1, 2011.
BIELINSKI, A. C. O Liceu de Artes e Ofícios: sua história de 1856 a 1906. 19&20, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jan. 2009. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/liceu_alba.htm >. Acesso em: 12 dez. 2016.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição dos Estados Unidos do Brasil de 10 de novembro de 1937. Rio de Janeiro: Impr. Nacional, 1937.
BRASIL. Decreto n. 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 20 dez. 2005.
BRASIL. Decreto n. 6.301, de 12 de dezembro de 2007. Institui o Sistema Escola Técnica Aberta do Brasil – eTec Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 13 dez. 2007.
BRASIL. Decreto-lei n. 4.073, de 30 de janeiro de 1942. Coleção das Leis do Brasil, Rio de Janeiro, 31 dez. 1942.
BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 27 dez. 1961.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de setembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1966.
BRASIL. Ministério da Educação. Centenário da Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. [Brasília, DF], 2015a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/centenario/historico_educacao_profissional.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Pronatec. Brasília, DF, [2015b]. Disponível em: <http://pronatec.mec.gov.br/institucional-90037/o-que-e-o-pronatec>. Acesso em: 12 dez. 2015.
COLOMBO, I. M. Brasil profissionalizado: um programa que sistematiza na prática a educação profissional e tecnológica. [Brasília, DF: Ministério da Educação], 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/artigos_brasil_profissionalizado.pdf>. Acesso em: 13 dez. 2017.
FARIA, A. A. O Instituto Universal Brasileiro e a gênese da educação a distância no Brasil. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2010.
FIALA. D. A. de S. et al. Educação a distância na educação profissional e tecnológica: histórico e perspectivas. São Paulo: Centro Paula Souza, 2010. Disponível em: . Acesso em: 4 nov. 2016.
GARCIA, S. R. de O. O fio da história: a gênese da formação profissional no Brasil. [S.l.: s.n., 2000]. Disponível em: . Acesso em: 12 dez. 2017.
GIUSTA, A.; FRANCO, I. (Org.). Educação a distância: uma articulação entre a teoria e a prática. Belo Horizonte: Lucinas, 2003.
GONÇALVES, L. C. Imagens e memórias da Escola de Aprendizes Artífices de Campos. [S.l.]: UFF; Campos: Cefet, 2005. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/27/gt02/p024.pdf>. Acesso em: 7 out. 2016.
PACHECO, E. Perspectiva da educação profissional técnica de nível médio: proposta de diretrizes curriculares. São Paulo: Moderna, 2012.
SAVIANI, D. A nova lei de educação: trajetórias, limites e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1997.
TAVARES, M. G. Evolução da rede federal de educação profissional e tecnológica: as etapas históricas da educação profissional no Brasil. Caxias do Sul, 2012. Trabalho apresentado no 9. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul.
ZAMLUTTI, M. E. M. Uma análise do surgimento da educação a distância no contexto sócio-político brasileiro do final da década de 30 e início da década de 40. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.