Remote teaching in a professional learning school during the pandemic: adaptations, advances and exclusions in response to COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v48i.924Keywords:
Remote education; pandemic and education; vocational educationAbstract
This paper intends to reflect on the impacts of COVID-19 pandemic on a school of the National Service for Professional Learning (Senac-SP). In this sense, some adaptations in the pedagogical practice will be exposed. Despite advances related to mediation and planning of remote educational action, the pandemic further exposed socio-digital inequalities. Nevertheless, the active methodologies experienced can be of great value for a more digital and inclusive educational future.
Downloads
References
AGÊNCIA IBGE NOTÍCIAS. PNAD Contínua: taxa de desocupação é de 14,2% e taxa de subutilização é de 29,0% no trimestre encerrado em janeiro de 2021. Rio de Janeiro: Agência IBGE Notícias, 31 mar. 2021. Estatísticas Sociais. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30391-pnad-continua-taxa-de-desocupacao-e-de-14-2-e-taxa-de-subutilizacao-e-de-29-0-no-trimestre-encerrado-em-janeiro-de-2021. Acesso em: 31 mar. 2021.
BOA INFORMAÇÃO. Alunos da zona rural do Pernambucano acompanham aulas pelo rádio. [S. l.]: Boa informação, 19 jul. 2020. Disponível em: https://boainformacao.com.br/2020/07/alunos-da-zona-rural-do-pernambuco-acompanham-aulas-pelo-radio/. Acesso em: 26 mar. 2021.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 8 abr. 2021.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 abr, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Planejamento da próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 04 ago. 2022.
BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 53, 18 mar. 2020. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=18/03/2020&jornal=515&pagina=39. Acesso em: 4 ago. 2022.
CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B.; STAKER, Heather. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva? uma introdução à teoria dos híbridos. [S. l.]: Clayton Christensen Institute, 2013. Disponível em: https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido/. Acesso em: 7 abr. 2021.
DAYRELL, Juarez Tarcisio. A escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez Tarcisio. (org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1996.
DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS. Quem são os idosos brasileiros. Boletim Especial, [s. l.], n. 1, 30 abr. 2020.
FARDO, Marcelo Luis. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. Renote – Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 11, n. 1, jul. 2013.
FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS. Educação pode retroceder até quatro anos devido à pandemia, aponta estudo. [S. l.]: FGV, 22 jan. 2021. Disponível em: https://portal.fgv.br/noticias/educacao-pode-retroceder-ate-quatro-anos-devido-pandemia-aponta-estudo. Acesso em: 30 mar. 2021.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação, mito e desafio: uma perspectiva construtiva. 32. ed. Porto Alegre, Mediação, 2003.
IBGE. Censo Demográfico 2010: documentação dos microdados da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico%202010.html Acesso em: 02 fev. 2022.
IBGE. PNAD Contínua - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua: o que é. Rio de Janeiro: IBGE, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/9173-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-trimestral.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 5 fev. 2022.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação de aprendizagem escolar. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
MORAN, J. Tecnologias digitais para uma aprendizagem ativa e inovadora. Atualização do texto Tecnologias no Ensino e Aprendizagem Inovadoras do livro A Educação que Desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, SP: Papirus, 2012 5ª ed, cap. 4. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2017/11/tecnologias_moran.pdf
Acesso em: 15 set. 2022.
MUÑOZ, R. A experiência internacional com os impactos da COVID-19 na educação. 2020. Disponível em: https://pubdocs.worldbank.org/en/413781585870205922/pdf/POLITICAS-EDUCACIONAIS-NA-PANDEMIA-DA-COVID-19-O-QUE-O-BRASIL-PODE-APRENDER-COM-O-RESTO-DO-MUNDO.pdf . Acesso em: 15 set. 2022.
OIT. Impactos en el mercado de trabajo y los ingresos en América Latina y el Caribe. [S. l.]: OIT, 2020. Nota Técnica: Panorama Laboral em tiempos de la COVID-19. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_749659.pdf. Acesso em: 10 fev. 2022.
PERRENOUD, Philippe. Novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 64.881, de 22 de março de 2022. Decreta quarentena no Estado de São Paulo, no contexto da pandemia do COVID-19 (Novo Coronavírus), e dá providências complementares. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/wp-content/uploads/2020/03/decreto-quarentena.pdf. Acesso em: 04 ago. 2022.
TOKARNIA, Mariana. Um em cada 4 brasileiros não tem acesso à internet, mostra pesquisa. Brasília, DF: Agência Brasil, 29 abr. 2020.
UNESCO. La educación superior en el siglo XXI: visión y acción. In: CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE EDUCACIÓN SUPERIOR, 1998, París. Anais eletrônicos [...]. Unesco: Paris, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.