Sustainable Development Goals and the Common National Curriculum: curricular integration in basic education
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v51.1039Abstract
O artigo se propõe a apresentar e justificar uma proposta de adequação das dez competências gerais da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) da Agenda 2030. A partir de uma análise minuciosa do documento que norteia a educação básica brasileira, a BNCC, foi identificado que, embora o texto contemple implicitamente ações e competências relacionadas aos ODS, há uma ausência de menção explícita a esses objetivos globais. Considerando que a função da educação transcende a mera preparação para o mercado de trabalho, servindo como um espaço crucial para a construção e conformação de um futuro desejado e sustentável, este estudo sugere reformulações específicas para cada uma das dez competências gerais. O objetivo é incorporar de maneira clara e direta os princípios e metas estabelecidos pelos ODS. A proposta visa fundamentalmente contribuir para uma formação estudantil mais completa e intrinsecamente alinhada aos complexos desafios do século XXI, promovendo a edificação de uma sociedade mais justa, democrática, inclusiva e sustentável.
Downloads
References
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.
















