Meanings of work from the perspective of young college students
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v46i1.775Keywords:
Youth, Education and work, Young university student, MeaningsAbstract
This study understands and analyzes the meanings of work in the lives of young academics who participate in a university extension course in the state of Santa Catarina. This quantitative/qualitative investigation used a structured questionnaire to collect the data, which were later submitted to content analysis techniques. The research findings indicate that work meaning is related to individual values, social recognition, financial needs, and purposes in life.
Downloads
References
ABRAMO, H. Desafios: violência e descriminação. In: IERVOLINO, Thais; IZUMI, Ralph. Especial Juventude. 2018. Disponível em: https://educacaoeparticipacao.org.br/especialjuventude/index.html#inicio. Acesso em: 30 jun. 2019.
ALBORNOZ, Suzane. O que é o trabalho. [S. l.]: Editora Brasiliense, 1994. (Coleção primeiros passos, 171).
ANTUNES, Ricardo. Adeus trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 15. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaios sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2009.
ANTUNES, Ricardo; ALVES, Giovani. As mutações no mundo do trabalho na era da mundialização do capital. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 335-351, maio/ago. 2004.
COUTINHO, Maria Chalfin. Os sentidos do trabalho contemporâneo: as trajetórias indentitárias como estratégia de investigação. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 189-202, 2009.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 24, p. 40–52, set./dez. 2003.
FRANCO, Maria Laura P. B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília, DF: Liber Livro, 2008.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e qualificação de jovens e adultos pouco escolarizados: promessa integradora num tempo histórico de produção destrutiva. Perspectiva. Florianópolis, v. 31, n. 2, p. 389-404, maio/ago. 2013.
GUIMARÃES, Nadya A. Trajetórias inseguras, autonomização incerta: os jovens e o trabalho em mercados sob intensas transições ocupacionais. In: CAMARANO, Ana Amélia (org.). Transição para a vida adulta ou vida adulta em transição?. Rio de Janeiro: IPEA, 2006. p. 171-198.
GROPPO, Luís Antonio. Teorias críticas da juventude: geração, moratória social e subculturas juvenis. Revista Em Tese, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 4-33, jan./jul. 2015.
MÁXIMO, Thaís Augusta Cunha de Oliveira. Significado da formação e inserção profissional para gerentes e aprendizes egressos do Programa Jovem Aprendiz. 2012. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2012.
MELO, Simone Lopes de; BORGES, Livia de Oliveira. A transição da universidade ao mercado de trabalho na ótica do jovem. Psicologia Ciência e Profissão, [Brasília, DF], v. 27, n. 3, p. 376-395, 2007.
MESQUITA, Leopoldo. A relação entre a educação e o trabalho, no contexto do actual processo de capitalização da atividade educativa. Trabalho & Educação, Porto, v. 18, n. 2, p. 171-191, maio/ago. 2009.
ROCHA-DE-OLIVEIRA, Sidney. Inserção profissional: perspectivas teóricas e agenda de pesquisa. Revista Pensamento Contemporâneo na Administração, Rio de Janeiro, v. 6. n. 1, p. 124-135, jan./mar. 2012.
POCHMANN, Márcio. A batalha pelo primeiro emprego: as perspectivas e a situação atual do jovem no mercado de trabalho brasileiro. São Paulo: Publisher Brasil, 2000.
RAITZ, Tânia Regina. Jovens, trabalho e educação: rede de significados dos processos identitários na Ilha de Santa Catarina. 2003. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
RAITZ, Tânia. Regina; OLIVEIRA, Ana Claudia Delfini Capistrano de. Escolha e inserção profissional: as expectativas de jovens universitários de uma universidade no Sul do Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 13., 2017, [Curitiba]. Anais [...]. [Curitiba: s. n.], 2017. Sigla do evento: EDUCERE. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/24098_11889.pdf. Acesso em: 01 ago. 2018.
VALÉRIO, C.; SOUZA NETO, S. Atratividade da carreira docente no curso de pedagogia: dilemas, escolhas e inserção profissional. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNESP, 24., 2012, Rio Claro. Anais [...]. São Paulo: Unesp, 2012.
Fontes consultadas
FERNANDES, Ivone de Souza. Juventude: uma categoria sócio-histórica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2005, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2005. p. 22232-22247. Sigla do evento: EDUCERE.
GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó: Argós, 2007.
MELUCCI, Albero. Juventude, tempo e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 5/6, p. 5-14, set./dez. 1997. Número especial.
PAIS, José Machado; CAIRNS, David; PAPPÁMIKAIL, Lia. Young Europeans: a portrait of diversity. Tempo Social, v. 17, n. 2, p. 109-140, 2005.
SOUSA, Janice Tirelli Pontes de. Reinvenções da utopia: a militância política de jovens nos anos 90. São Paulo: Hacker, 1990.
TRANCOSO, Alcimar Enéas Rocha; OLIVEIRA, Adélia Augusta Souto. Juventude: desafios contemporâneos conceituais. ECOS, Campos dos Goytacazes, v. 4, n. 2. p. 262-273, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.