Communities of teaching learning: the challenge of teacher training for Proeja
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v45i2.772Keywords:
Communities of teaching-learning, Teaching permanence, ProejaAbstract
Communities of Teaching Learning and the Vocational Education integrated to Basic Education in the Young and Adult type is the study object of this article. In view of teacher training, which implies a paradigm shift in the face of the new school configuration of contemporary society, the text reflects on an eminent issue in education demands: the development of a culture of permanent and collaborative teacher training for young and adults education.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Escola reflexiva e nova racionalidade. Porto Alegre: Artmed, 2001.
ALARCÃO, Isabel; TAVARES, José. Supervisão pedagógica: uma perspectiva de desenvolvimento e aprendizagem. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2003.
BRASIL. Decreto n. 5.478, de 24 de junho de 2005. Institui, no âmbito das instituições federais de educação tecnológica, o Programa de Integração da Educação Profissional ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – Proeja, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, 2005. Revogado pelo Decreto nº 5.840, de 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/Decreto/D5478.htm. Acesso em: 10 jul. 2016.
DAY, Christofher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2003.
FISS, Dóris Maria Luzzardi. O ser¬/estar professor na escola: permanência e negociações. In: CARMO, Gerson Tavares do (org.). Sentidos da permanência na educação: o anúncio de uma construção coletiva. 1. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2016.
MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO Antônio. A colaboração em ambientes virtuais: aprender e formar no século XXI. Braga: Associação Arca Comum, 2014.
NÓVOA, Antonio. Antonio Nóvoa: professor se forma na escola. [Entrevista cedida a] Paola Gentile. Nova Escola, São Paulo, n. 142, 1 maio 2001. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa. Acesso em: 20 nov. 2017.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NÓVOA, António; VIEIRA, Pâmela. Um alfabeto da formação de professores. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 3, n. 2, p. 21-49, jan./jun. 2017.
ORLAND-BARAK, Lily. Construir a prática através da conversação em grupos de aprendizagem profissional: variações no tema. In: FLORES, M.; FERREIRA, F. (org.). Currículo e comunidades de aprendizagem: desafios e perspectivas. Santo Tirso: De Facto Editores, 2012. p. 97-119.
ROBERTS, Sylvia M.; PRUITT, Eunice Z. Les communautés d`apprentissage professionnelles. Québec: Chenelière Éducation, 2010.
ROLDÃO, Maria do Céu. Escola reflexiva e supervisão: uma escola em desenvolvimento e aprendizagem. In: ALARCÃO, Isabel (org.). A escola como instância de decisão curricular. Porto: Porto Editora, 2000.
ROLDÃO, Maria do Céu. Estudos práticos de gestão do currículo: que qualidade de ensino e de aprendizagem. In: ROLDÃO, Maria do Céu (coord.). Gerir o currículo é preciso: a questão da qualidade. Lisboa: Edição Universidade Católica Editora, 2005.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-181, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a08v1234.pdf. Acesso em: 15 nov. 2017.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014a.
TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014b.
WALD, Penelope; CASTLEBERRY, Michael (ed.). Educators as learners: creating a professional learning community in your school. Alexandria, VA: ASCD, 2000.
WENGER, Etiene. Comunidades de práctica: aprendizage, significado e identidad. 2. impr. Barcelona: Paidós, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.