Educação Profissional no contexto da reforma educacional dos anos 90
Palavras-chave:
Vocational Training, Vocational Training Reform, Competence Pedagogy, Teacher Education, Pedagogical Practice, Daily School LifeResumo
In this work, we investigate vocational training reform in Brazil and its pedagogical framework, competence pedagogy, in order to check whether or not it is implemented in school practice according to what is defended in official documents. We used qualitative research in the form of case studies. Data was collected through interviews with permanent teachers at agrotechnical schools and Cefets (Federal Centers for Technological Education). Results led us to highlight some points, such as: pedagogical practice and its relation to teacher education; teachers’ resistance to changes; and lack of articulation between theory and practice, and school space and time. These points led us to conclude that competence pedagogy is not being implemented in daily school life in accordance with the educational reform’s theoretical references.Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Secção
Licença
Compromisso de Disponibilização dos Trabalhos em Licença Creative Commons
O Boletim Técnico do Senac será disponibilizado por meio da licença BY NC, de forma gratuita e sem fins comerciais.
Em vista disso, ao submeter seus trabalhos para avaliação, os autores se comprometem a providenciarem a disponibilização de seus trabalhos pela licença Creative Commons BY NC junto ao website <https://br.creativecommons.org>, dispensando, assim, a necessidade da assinatura de qualquer documento ou contrato com o Senac para regular a disponibilização de seus trabalhos no Boletim Técnico do Senac.
O(s) autor(es)declaram, ainda, que reconhecem o Boletim Técnico do Senac como periódico eletrônico de acesso livre, cujas Políticas e Diretrizes para Autores estão à disposição para conhecimento em seu sítio oficial na web, a saber – www.bts.senac.br – e que as mesmas podem ser modificadas a qualquer tempo, ficando imediatamente qualquer nova condição publicada on-line.