Innovative practices in university teaching for initial teacher training in basic education
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v44i2.699Keywords:
Innovative practice, University teaching, Basic teacher training, Pedagogical autonomyAbstract
The reorganization and valuing of the subjects in university teaching based on the central focus on teaching-learning and overcoming labels of traditional pedagogy are basic assumptions of this study. The goal is to discuss the initial training of teachers in basic education through reflections on the pedagogies introduced in university teaching regarding innovative practices of teachers, with the purpose of indicating elements that collaborate towards the training and performance of teachers in basic education.
Downloads
References
BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
BEHRENS, M. A. et al. Ação docente no ensino superior: reflexões sobre paradigmas educacionais inovadores na prática pedagógica. Trabalho apresentado no X ANPED SUL, Florianópolis, 2014. Disponível em: <http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/375-0.pdf>. Acesso em: ago. 2018.
BOSCOLI, O. M. A. P. A ação docente numa perspectiva inovadora: a construção coletiva de uma proposta. Revista Transversal, Assis, v. 5, n. 5, 2007.
CANÁRIO, R. Formação e desenvolvimento profissional dos professores. In: CONFERÊNCIA DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE PROFESSORES PARA A QUALIDADE E PARA A EQUIDADE DA APRENDIZAGEM AO LONGO DA VIDA, 2007, Lisboa. [Anais]. [S.l.: s.n., 2008?]. p. 133-148.
CUNHA, M. I. Ensino com pesquisa: a prática do professor universitário. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 97, p. 31-46, maio 1996.
FERREIRA, J. L.; CARPIM, L.; BEHRENS, M. A. O professor universitário construindo conhecimentos inovadores para uma prática complexa, colaborativa e dialógica. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 13, n 38, p. 69-84, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GARCIA, C. M. Estrutura conceptual da formação de professores. In: GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. 2. ed. Porto: Porto Ed., 1999.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
ISAIA, S. M. Professor universitário no contexto de suas trajetórias como pessoa e profissional. In: MOROSINI, M. C. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência, formação. Brasília, DF: INEP, 2000.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia histórico-crítico social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1986.
MALUSÁ, S.; MONTALVO, M. R. B. S. Novas abordagens de ensino e aprendizagem: possibilidades de inovação no ensino superior. Comunicações: caderno do Programa de Pós-Graduação em Educação, ano 9, n. 1, p. 182-197, jun. 2002.
MALUSÁ, S.; FELTRAN, R. C. S. (Org.). A prática da docência universitária. São Paulo: Factash Ed., 2003.
MARRA, J. Autonomia profissional e formação de professores do ensino secundário geral moçambicano. In: SILVA, J. L. C. et al. (Org.). Actas do Congresso Ibérico Pedagogia para a Autonomia. 5. ed. Braga: Universidade do Minho, 2011. p. 378-394.
MELO, G. F. Docência: uma construção a partir de múltiplos condicionantes. Boletim Técnico do Senac: revista de educação profissional, Rio de Janeiro, v. 35, n. 1, p. 28-37, jan./abr. 2009.
MELO, G. F. Pedagogia universitária: aprender a profissão, profissionalizar a docência. Curitiba: CRV, 2018.
MELO, G. F. Tornar-se professor: a formação desenvolvida nos cursos de Física, Matemática e Química da Universidade Federal de Uberlândia. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
MELO, G. F. et. al. A construção da docência na educação superior: em foco a identidade profissional. In: D’ÁVILA, C.; VEIGA, I. P. A. Profissão docente na educação superior. Curitiba: CRV, 2013. p. 45-54.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (Coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p.10-34.
PIMENTA, S. G. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividades docente. São Paulo: Cortez, 2002.
SACRISTÁN, J. G.; GOMÉZ, A. I. P. Compreender e transformar o ensino.
Porto Alegre: Artmed, 1998.
SCHEIBE, L. Pedagogia universitária e transformação social. 1987. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1987.
VIAN, V.; DEL PINO, J. C. O ensino médio politécnico: práticas inovadoras desafiando a formação docente. Signos, ano 35, n. 1, p. 63-75, 2014.
VIEIRA, F. Autonomia na aprendizagem da língua estrangeira: uma intervenção pedagógica em contexto escolar. Braga: Instituto de Educação da Universidade do Minho, 1998.
ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.