Modelo pedagógico de aprendizagem baseada em projetos para uma formação técnica contextualizada
Keywords:
Aprendizagem Baseada em Projetos, Educação média técnico-profissionalizante, Metodologias ativas de aprendizagem, Formação geral, Formação diferenciadaAbstract
O artigo revela a experiência de instalar e implementar a Metodologia Baseada em Projetos (PBL) em centros profissionais de educação técnica no Chile. Isso permitiu sistematizar práticas voltadas para a melhoria da qualidade da educação, formando um modelo pedagógico que pode ser replicado. Ademais, são descritas algumas das ações pedagógicas intencionais importantes para permitir que os alunos aprendam na diversidade, trabalhando uns com os outros, estimulando seu crescimento emocional, pessoal e intelectual.
Downloads
References
COLL, César. Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en educación secundaria. Madrid: Graó: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Secretaría General de Educación y Formación Profesional, 2010.
CUBERO, Rosario et al. La educación a través de su discurso: prácticas educativas y construcción discursiva del conocimiento en el aula. Revista de Educación, Madrid, n. 346, p. 71-104, 2008.
JOIKO, Sara; VÁSQUEZ, Alba. Acceso y elección escolar de familias migrantes en Chile: “No tuve problemas porque la escuela es abierta, porque acepta muchas nacionalidades” Calidad en la Educación, Santiago, n. 45, 2016.
KILPATRICK, William H. The project method. Teachers College Record, New York, v. 19, n. 4, p. 319-335, 1918.
LÓPEZ, Luis Enrique. La diversidad étnica, cultural y lingüística latinoamericana y los recursos humanos que la educación requiere. Revista Iberoamericana de Educación, p. 47-98, 1997.
ONTORIA, Antonio et al. El mapa conceptual como técnica cognitiva y su proceso de elaboración. In: ONTORIA, Antonio et al. Mapas conceptuales: una técnica para aprender. Madrid: Narcea, 1999. p. 31-51.
VERGARA, Juan José. Aprendo porque quiero: el Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): paso a paso. [S.l.]: Ediciones SM, 2015.
WAGNER, Tony. The global achievement gap: why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need: and what we can do about it. NewYork: Basic Books, 2008.
WORLD ECONOMIC FORUM. The future of jobs employment, skills and workforce strategy for the Fourth Industrial Revolution Global Challenge Insight Report. Geneva, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.