Pedagogical performance in distance education: state of the art, relations and concept
DOI:
https://doi.org/10.26849/bts.v44i2.697Keywords:
Performance Studies, Pedagogical performance, Networked educational technologies, Distance educationAbstract
This article analyzes some relationships between performance and distance education (DE). The literature review, based on the Performance Studios of Schechner and Mallmann and collaborators, was the methodology that allowed the formulation of a concept for pedagogical performance in DE. Conclusively, the article points out that the context of DE is the specific space of pedagogical performance through networked educational technologies, with teaching-learning potential in this modality.
Downloads
References
BIANCALANA, G. R. Corpos em performance: o processo formativo e o aspecto improvisacional dos trovadores gaúchos e dos atores. 2010. Tese (Doutorado em Artes) – Programa de Pós-Graduação em Artes, Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.
CONTE, E. Aporias da performance na educação. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
ICLE, G. Da performance na educação: perspectivas para a pesquisa e a prática. In: PEREIRA, M. de A. (Org.). Performance e educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
ICLE, G.; BONATTO, M. T.; PEREIRA, M. de A. Apresentação-performance e escola. Cadernos CEBES, Campinas, v. 37, n. 101, p. 1-4, jan./abr. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0101326220170001&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 25 set. 2017.
JACQUES, J. S. Performance multidisciplinar nas ações de pesquisa, desenvolvimento e capacitação: produção de materiais didáticos hipermidiáticos no Moodle. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
MALLMANN, E. M. Mediação pedagógica em educação a distância: cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. 2008. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
MALLMANN, E. M.; CATAPAN, A. H. Performance docente na mediação pedagógica em educação a distância. Inter-Ação, Goiânia, v. 35, n. 2, p. 359-372, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/download/13128/8524>. Acesso em: 18 set. 2017.
MALLMANN, E. M.; JACQUES, J. S. Design pedagógico de materiais didáticos: performance docente na produção hipermidiática em ambientes virtuais. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 23, n. 42, p. 49-64, jul./dez. 2014. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1047>. Acesso em: 16 nov. 2017.
MALLMANN, E. M.; JACQUES, J. S. Recurso didático digital: complexidade da performance docente na produção (hiper)textual. Texto Digital, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 53-70, jul./dez. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/18079288.2015v11n2p53>. Acesso em: 18 fev. 2017.
MALLMANN, E. M.; SCHNEIDER, D. R.; MAZZARDO M. D. Fluência tecnológico-pedagógica (FTP) dos tutores. Revista Renote: novas tecnologias na educação, Porto Alegre, v. 11, n. 3, 2013. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/44468>. Acesso em: 10 out. 2017.
MALLMANN, E. M. et al. Guia de tutores UAB/UFSM. Santa Maria: UFSM, 2011.
MALLMANN, E. M. et al. Ensino-aprendizagem mediado por tecnologias em rede: complexidade da performance docente. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 2, p. 309-334, jul./dez. 2013. Disponível em: <http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex>. Acesso em: 15 fev. 2017.
MESSINA, G. Estudio sobre el estado del arte de la investigación acerca de la formación docente en los noventa. 1998. Trabalho apresentado à Reunión de Consulta Técnica sobre investigación en Formación del Profesorado, Organización de Estados Ibero-americanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, México, 1998.
MIT MEDIA LAB. Fluência tecnológica. Tradução de Tereza Martinho Marques. Cambridge, [20--]. Disponível em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/847/53/20152_ulsd_dep.17852_tm_anexo38e.pdf>. Acesso em: 19 set. 2015.
MOSTAÇO, E. Conceitos operativos nos estudos da performance. Sala Preta, São Paulo, v. 2, n. 12, 2012. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/ salapreta/article/view/57494/60511>. Acesso em: 22 nov. 2017.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL (Estados Unidos). Being fluent with information technology. Washington, D.C.: National Academy Press, 1999.
NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S. V. C.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Org.). Fontes de informação para pes¬quisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.
PAPERT, S.; RESNICK, M. Technological fluency and the representation of knowledge. Cambridge: MIT Media Lab, 1995. Disponível em: <http://grantome.com/grant/NSF/DRL-9553474>. Acesso em: 6 jul. 2017.
PEREIRA, M. de A. (Org.). Performance e educação: (des)territorializações pedagógicas. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
PEREIRA, M. de A. Performance e educação: relações, significados e contextos de investigação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 289-312, mar. 2012.
PEREIRA, M. de A; BOLZAN, D. P. V.; HENZ, C. I. Editorial. Educação: revista do Centro de Educação, UFSM, Santa Maria, v. 39, n. 3, p. 473-476, set./dez. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/16004/pdf>. Acesso em: 18 abr. 2017.
SALGADO, T. B. P. Perfomance. Dispositiva: revista do programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Faculdade de Comunicação e Artes da PUC Minas, v. 2, n. 2, p. 74-90, nov. 2013/jun. 2014. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/dispositiva/article/view/7627/6605>. Acesso em: 25 jan. 2017.
SCHECHNER, R. O que é performance? In: SCHECHNER, R. Performance studies: an introduction. 2nd. ed. New York: Routledge, 2006. p. 28-51.
SCHECHNER, R.; ICLE, G.; PEREIRA, M. de A. O que pode a performance na educação?: uma entrevista com Richard Schechner. Educação & Realidade, v. 2, n. 35. p. 23-35, maio/ago. 2010.
SCHNEIDER, D. da R. Prática dialógico-problematizadora dos tutores na UAB/UFSM: fluência tecnológica no Moodle. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
VOSGERAU, D. S. A. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: . Acesso em: 20 nov. 2017.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac & Naif, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.