Formação técnica em saúde: expectativas, dilemas e (des)ilusões do aluno
Keywords:
Educação Profissional, Mercado de Trabalho, Discurso do Sujeito Coletivo, Técnico de EnfermagemAbstract
Este estudo trata de investigação relacionada às expectativas e aos dilemas de alunos do curso técnico de enfermagem nas modalidades integrada e subsequente de duas escolas da Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro. Relaciona as informações recolhidas no trabalho de campo ao contexto histórico, econômico, social e pedagógico-prático, que incidem sobre e, ao mesmo tempo, conformam a formação profissional na saúde. Os resultados sugerem que o curso técnico de nível médio em saúde, na modalidade subsequente, vem sendo procurado, majoritariamente, por indivíduos que buscam (re)inserção no mercado de trabalho, enquanto, na modalidade integrada, a meta da maioria é prosseguir os estudos em nível superior. Conclui-se que muitos aspectos da educação profissional, especialmente na área da saúde, contribuem para a permanência da dualidade.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Commitment to the Provision of Creative Commons Licensing
The Senac Journal of Education and Work is per the BY NC license, free of charge and with no commercial purpose.
In submitting their work for evaluation, the authors undertake to make their work available through the Creative Commons-BY NC license at the website <https://br.creativecommons.org>, thus dispensing with the need for signing any other document or contract with Senac to regulate the availability of their works in the Senac Journal of Education and Work.
The author (s) further declare that they recognize the Senac Journal of Education and Work as an open access journal, whose Policies and Authors Guidelines are available to know on its official website, namely - www.bts .senac.br - and that they can be modified at any time, and immediately any new condition published online.
The names and addresses informed in this journal will be used exclusively for the services provided by this publication and are not available for other purposes or to third parties.